Tinder, maar dan voor een nieuwe huisgenoot: jonge ondernemers lanceren app
Door het kamer- en woningtekort zijn honderden reacties op een vrijgekomen kamer in een stad eerder regel dan uitzondering. Hieruit de ideale huisgenoot vinden is voor studentenhuizen en woningdelers een flinke klus, merkte Henco Schaap (25) en Josh Bleijenberg (25). Dat willen ze veranderen met Dingdong, de Tinder voor het vinden van je nieuwe huisgenoot.
"Het is enorm tijdrovend en frustrerend om een nieuwe huisgenoot te vinden," vertelt Henco. "Elke stad heeft een paar Facebookgroepen waarin huisgenoten worden gezocht. Als je in deze groepen een kamer aanbiedt, reageren er honderden geïnteresseerden. Om daaruit die ene ideale huisgenoot te vinden kost veel tijd en discussie."
De oplossing
Geïnspireerd door platforms zoals Tinder ontwikkelden ze Dingdong, een app waarmee gebruikers eenvoudig kunnen swipen tussen potentiële huisgenoten. Uitgebreide profielen geven kamerzoekenden en huizen direct een goed beeld van elkaar. Met een simpele ‘like’ of ‘dislike’ kunnen gebruikers aangeven wie ze verder willen leren kennen. "Voor beide partijen betekent dit dat de zoektocht nog maar een paar minuten kost in plaats van uren," legt Henco uit.
Daarnaast wil Dingdong een veilige omgeving bieden waarin oplichters geen kans maken. "Door alle advertenties te controleren en AI-modellen die verdachte patronen in advertenties herkennen in te zetten, kunnen wij oplichters verwijderen voordat zij schade aanrichten," zegt Henco.
De zoektocht moet weer leuk worden
Het doel van Henco en Josh is simpel: "We vinden het huidige proces verschrikkelijk en willen de zoektocht voor iedereen weer leuk maken." Met Dingdong hopen ze niet alleen tijd en frustratie te besparen, maar ook vriendschappen te bevorderen.
“Een goede huisgenoot is meer dan iemand die een keuken deelt; het kan echt een maatje worden,” voegt Josh toe. “Ons doel is dat bij elke zoektocht naar een huisgenoot straks aan Dingdong wordt gedacht. In eerste instantie in Nederland, maar de droom is om internationaal door te groeien.” De app is sinds deze week voor iedereen te downloaden.